Praktijkinformatie

Kwaliteitsstatuut

In de psychotherapiepraktijk wordt gewerkt volgens kwaliteitseisen die zijn vastgesteld in het Kwaliteitsstatuut en voortvloeien uit beroepsregistratie, specialisme en beroepsvereniging. Vanaf januari 2017 zijn alle zorgaanbieders in de curatieve GGZ onder de zorgverzekeringswet verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar te maken. Hieronder vindt u het Kwaliteitsstatuut en aanvullende informatie.

Privacy

Als behandelaar heb ik een geheimhoudingsplicht tegenover derden. Ik kan dus alleen met uw schriftelijke toestemming gegevens over u verstrekken aan bijvoorbeeld een verzekeringsmaatschappij, een keuringsarts of Arbodienst.

Als vrijgevestigde psychotherapeut is het vanuit de Zorgverzekeringswet verplicht om gegevens te registreren die tot u persoonlijk herleidbaar zijn en moet ik u volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) over die registratie informeren. Hierbij gaat het om het vermelden van diagnose-informatie, dan wel tot de diagnose te herleiden informatie en informatie over de zorgvraagzwaarte op de factuur. In geval u hier principieel bezwaar tegen heeft, kunt u een privacyverklaring ondertekenen.

Voor het overige mag ik alleen in noodsituaties mijn geheimhoudingsplicht doorbreken, bijvoorbeeld als mensen in gevaar zouden komen.

Ik heb geen toestemming van u nodig wanneer ik anoniem over uw behandeling overleg wil plegen met collega’s, die overigens ook een geheimhoudingsplicht hebben.

Vanaf 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking getreden. De AVG bevat nieuwe privacyregels met als belangrijkste doel uw persoonsgegevens nog beter te beschermen. Zie onderstaande Privacystatement.

Rom (Routine Outcome Monitoring)

Verzekeraars zijn wettelijk belast met de bewaking van kwaliteit van zorg. Dit heeft er toe geleid dat, als onderdeel van de intake en behandeling, vragenlijsten afgenomen worden om inzicht te krijgen in het effect van en de tevredenheid over de behandeling. In mijn praktijk wordt gebruik gemaakt van Qualizorg/Qualiview, een gebruiksvriendelijk en beveiligd systeem.

Klachtenregeling

Als u een klacht heeft over uw behandeling of uw behandelaar, dan kunt u die in eerste instantie het beste met hem/haar zelf bespreken. Mogelijk gaat het om misverstanden die in een gesprek opgelost kunnen worden. Wanneer het niet lukt om gerezen problemen rechtstreeks met uw behandelaar op te lossen, dan kunt u gebruik maken van de volgende mogelijkheden: de LVVP kan u in contact brengen met een tot klachtenbemiddelaar opgeleide psycholoog/psychotherapeut die als taak heeft in het conflict te bemiddelen. Is uw klacht zo ernstig dat bemiddeling geen oplossing biedt, dan kunt u de Klachtencommissie van de LVVP benaderen.

Op grond van de Wet BIG vallen psychologen en psychotherapeuten onder het tuchtrecht. Op grond van deze wet kunt u uw klacht ook indienen bij het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg.

Zie voor meer informatie: wat als ik ontevreden ben over de behandeling

Crisisituaties

Bij acute crisissituaties is uw huisarts of, buiten kantooruren en in het weekeinde, de huisartsenpost het eerste aanspreekpunt.

Waarneming tijdens afwezigheid

Tijdens mijn vakanties – die ik tijdig aankondig – wordt de behandeling tijdelijk onderbroken. Indien noodzakelijk neemt een collega voor mij waar.
De waarneming bij langdurige afwezigheid is geregeld. Indien van toepassing, wordt er binnen korte tijd contact met u opgenomen. Samen met u wordt er gezocht naar een zo passend mogelijke oplossing.

Openingstijden

De praktijk is geopend op alle werkdagen tussen 9.00 uur en 17.00 uur.

Wachttijden

Voor psychotherapie geldt op dit moment een aanmeldstop (1 november 2025).

Voor psychoanalyse is er geen wachttijd, aanmelden is mogelijk.

Wachttijd per hoofddiagnosegroep: er is geen sprake van een wachttijd per hoofddiagnosegroep.
Wachttijd per zorgverzekeraar: er is geen sprake van een wachttijd per zorgverzekeraar.

Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met de zorgaanbieder, of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt, en dat de behandeling binnen 10 weken vanaf de intake is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).

Registraties

BIG inschrijfnummer psychotherapeut: 59050074116
BIG inschrijfnummer GZ-psycholoog: 39050074125

K.v.K. nummer: 09199514

Lidmaatschappen

www.npav.nl
Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen en Psychotherapeuten